Gjennom tverrfaglig samhandling og innsats, får tjenestene bedre og gjensidig forståelse for hverandres oppgaver. Koordinert innsats og ansvar fører til at oppfølgingen blir mer helhetlig og sammenhengende.
Forventninger til tverrfaglig samarbeid i Røst kommune
Kommunen har følgende forventninger til sine ansatte i denne type samarbeid:
Forutsetninger for godt tverrfaglig samarbeid
Verktøy for samhandling
Når det kommer til samhandling rundt utsatte barn og unge skal ansatte i kommunen benytte seg av handlingsveilederen, som
beskriver hvordan ansatte skal handle i saker der man har identifisert et utsatt barn eller en ungdom. Som en del av dette styrkede samarbeidet, har kommunen som uttrykt målsetting å, i løpet av 2024, ha opprettet et eget tverrfaglig og rådgivende team som har faste regelmessige møter.
Ansatte i voksentjenestene i kommunen har ansvar for å kartlegge om brukere av tjenesten har ansvar for et barn eller en ungdom. Om man observerer eller undrer seg om barnet har behov for hjelp, eller om forelder har behov for hjelp med barnet, har voksentjenesten ansvar for å veilede og bistå med hjelp til rett instans. Tjenesteyter i voksentjenesten skal ikke ha hovedansvar for oppfølgingen av barnet eller ungdommen, men har et ansvar for å ivareta familien i samarbeid med andre instanser.
Forventninger til tverrfaglig samarbeid i Røst kommune
Kommunen har følgende forventninger til sine ansatte i denne type samarbeid:
- Den enkelte fagperson har ansvaret for sitt fagfelt i samarbeidet, og plikter å bidra på best mulig måte ut i fra sine faglige og erfaringsmessige forutsetninger
- Samarbeidet skal ikke bare bli bedre, men vi vil også at ulike tjenester og fagpersoner skal jobbe sammen oftere
- Partene i samarbeidet bør ha respekt for de ulike fagpersonenes kompetanse, og ut i fra dette søke å gi et best mulig samlet tilbud til innbyggere i kommunen
- Partene i samarbeidet bør være bevisst på at tverrfaglig samarbeid innebærer gjensidig avhengighet for å oppnå best mulig resultat. For å oppnå et best mulig resultat bør partene i samarbeidet ha en felles opplevelse av følgende problemstillinger:
- Hva er målet med samarbeidet?
- Hvilket tidsperspektiv har samarbeidet?
- Hvordan fordeles ansvar og oppgaver?
- Hvordan og når skal samarbeidet evalueres?
Forutsetninger for godt tverrfaglig samarbeid
- At målgruppen sitt behov og mål alltid er grunnlaget for samarbeidet
- At samarbeidet og viktige bestemmelser er godt forankret i ledelsen
- Felles verdier og forståelse av begreper
- At roller og forventninger er tydelig avklart innad i samarbeidsgruppen
- At fagpersonell er bevisste og tydelige på egen fagspesifikk kompetanse og kjenner grensene for eget fag opp mot andre profesjoner
- Avklart struktur og felles verktøy for samhandling og koordinering
- Tid til å utvikle den tverrfaglige felleskompetansen gjennom refleksjon, evaluering og metodeutvikling
- Fokus på brukermedvirkning
Verktøy for samhandling
Når det kommer til samhandling rundt utsatte barn og unge skal ansatte i kommunen benytte seg av handlingsveilederen, som
beskriver hvordan ansatte skal handle i saker der man har identifisert et utsatt barn eller en ungdom. Som en del av dette styrkede samarbeidet, har kommunen som uttrykt målsetting å, i løpet av 2024, ha opprettet et eget tverrfaglig og rådgivende team som har faste regelmessige møter.
Ansatte i voksentjenestene i kommunen har ansvar for å kartlegge om brukere av tjenesten har ansvar for et barn eller en ungdom. Om man observerer eller undrer seg om barnet har behov for hjelp, eller om forelder har behov for hjelp med barnet, har voksentjenesten ansvar for å veilede og bistå med hjelp til rett instans. Tjenesteyter i voksentjenesten skal ikke ha hovedansvar for oppfølgingen av barnet eller ungdommen, men har et ansvar for å ivareta familien i samarbeid med andre instanser.