I Røst kommune skjer evaluering av tjenester og oppgaver på ulike måter, alt etter hva som skal evalueres. I mange typer evalueringer er innbyggerne direkte involvert I evalueringen, mens andre evalueringer skjer internt blant ansatte og I samspill mellom ansatte og ledere. De folkevalgte har en viktig rolle I form av sin ombuds- og styringsrolle. Ombudsrollen handler om den folkevalgte som bindeledd til innbyggerne og ulike måter denne kontakten kan ivaretas på. Styringsrollen handler om de folkevalgtes lederskap, styring og kontroll når det gjelder kommunens oppgaveløsning. Godt evalueringsarbeid er viktig for å sikre best mulig tjenestetilbud, utvikling og oppgaveløsning for innbyggerne I kommunen, men også for å sikre at kommunalt ansatte har gode arbeidsforhold og rammer for å løse sine oppgaver.
Evaluering i handlingsveilederen
Røst kommune sin handlingsveileder legger opp til evaluering på nivå 1, 2 og 3. Handlingsveilederen har et sterkt fokus på medvirkning fra barnet/ungdommen og foresatte. Gjennom veilederen er bruker/foresatte delaktig i prosessene, og selvsagt også i evalueringsarbeidet. I handlingsveilederen drøftes tiltak som er gjort og om de har hatt effekt eller ikke. Videre drøftes eventuelle nye tiltak i samråd med bruker/foresatte.
Evaluering i handlingsveilederen
Røst kommune sin handlingsveileder legger opp til evaluering på nivå 1, 2 og 3. Handlingsveilederen har et sterkt fokus på medvirkning fra barnet/ungdommen og foresatte. Gjennom veilederen er bruker/foresatte delaktig i prosessene, og selvsagt også i evalueringsarbeidet. I handlingsveilederen drøftes tiltak som er gjort og om de har hatt effekt eller ikke. Videre drøftes eventuelle nye tiltak i samråd med bruker/foresatte.