BTI-modellen "Røstungan i fokus" kort forklart
Hva er Bedre Tverrfaglig Innsats - BTI?
BTI er en en måte å jobbe på, som forenkler det tverrfaglige samarbeidet. Gjennom å ha Røstungan i fokus skal vi så tidlig som mulig identifisere barn og unge man knytter uro eller bekymring til. BTI for hvem? Bedre tverrfaglig innsats gjelder for alle ansatte som jobber med barn, unge og foreldre/foresatte. Eksempler er skoler, barnehager, helsestasjonen, barnevern og voksentjenestene som jobber med de foresatte. BTI er også for brukerne av tjenestene, gjennom bedre medvirkning. Hvorfor BTI? Forskning og erfaring peker på at utsatte barn og unge ikke fanges opp tidlig nok, ikke får den hjelpen de har behov for og at manglende samhandling kan bidra til brudd i oppfølgingen. Vi vil at målgruppen får nødvendig og samordnet hjelp så tidlig som mulig for å unngå skjevutvikling og redusere skade, og at brukerne blir involvert i prosessen. |
Hvordan?
Modellen og handlingsveileder beskriver og synliggjør hvordan kommunens ulike tjenester sammen bidrar til å følge opp utsatte barn og unge i Røst kommune. Tidlig innsats innebærer å gjøre en mest mulig treffsikker identifisering av risikoutsatte barn og unge, samt å sette i gang tiltak så tidlig som mulig. Basistjenester, som barnehage og skole, har en viktig rolle, både med å identifisere barn og unge som sliter, og å iverksette tiltak tidlig. Oppgaven med å identifisere barn som bekymrer, vil også være et ansvar for andre tjenester. Dette gjelder kommunens helsetjenester rettet mot barn og unge, eksterne tjenester som barnevern og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), samt tjenester rettet mot voksne. Voksentjenestene har et spesielt ansvar med å identifisere barn som pårørende |
Begreper
Røstungan i fokus handler om tidlig oppdagelse av og målrettede tiltak for utsatte barn og unge. Men hvem er egentlig disse utsatte barna og unge? Hva mener vi med "utsatt"? Under finner du noen definisjoner.
"Barn og unge" brukes om alle under 18 år. Dette gjelder også unge inntil 23 år som mottar ettervern fra barnevernet og elever i videregående opplæring ut det skoleåret de fyller 24 år.
"Utsatte barn og unge" er barn og unge med risiko for å utvikle problemer som kan lede til mangelfull grunnopplæring, med påfølgende utfordringer knyttet til utdanning, arbeid og helse, og som står i fare for fremtidig marginalisering (Strategi 0-24 samarbeid, 2018). Flere ulike faktorer kan føre til at man ser på barn og unge som utsatte. For eksempel vold, seksuelle overgrep, mobbing, helseproblemer, fagrelaterte utfordringer, utfordringer i sosiale situasjoner og lignende.
"Foreldre og foresatte" brukes om mor, far, eller andre som har daglig omsorg/foreldreansvar for barnet eller ungdommen.
"Bekymring" brukes om en skjønnsmessig vurdering basert på kjente beskyttelses- og risikofaktorer og tegn som gir grunnlag for bekymring. Begrepet defineres annerledes under barnevernloven, hvor det vises til kriterier for meldeplikten til barnevernet ved bekymring.
"Risikofaktorer" er forhold som øker risikoen for at barn og unges utvikling hindres eller hemmes, og kan være knyttet til barnet selv, til foreldre og/eller miljøet for øvrig. Tilsvarende brukes "beskyttelsesfaktorer" om forhold som demper risikoen for å utvikle problemer når risikofaktorer er til stede, som for eksempel positive familiemessige forhold (Helsedirektoratet, 2018).
"Tiltak" kan være:
Råd og veiledning fra barnevernstjenesten: Barnevernet kan gi råd og veiledning til barn og foreldre. Dette kan komme i stedet for, eller i tillegg til andre hjelpetiltak. Råd og veiledning behøver ikke nødvendigvis å bli utført av barnevernet, dette kan også ivaretas av andre faginstanser.
Besøkshjem og støttekontakt: Dette er tiltak som gjerne benyttes i familier med lite nettverk, eller der barna trenger flere opplevelser og andre rollemodeller.
Tilsyn i hjemmet: Dette innebærer at en person kommer på anmeldte og/eller uanmeldte hjemmebesøk.
Veiledning til foreldre i grupper (ICDP): Målet med ICDP er å forebygge psykososiale problemer blant barn og unge gjennom å støtte og styrke foreldre og andre omsorgsgivere i deres omsorgsrolle, og å fange opp de foreldrene som har større utfordringer enn andre.
Barnehage og skolefritidsordning (SFO): Det er ulike grunner til at barnehage og SFO benyttes som hjelpetiltak. Blant annet kan det være hjelp til å bedre barnets samspill med voksne og jevnaldrende og å innarbeide struktur i hverdagen.
Tiltak for barn og unge med atferdsvansker: Det finnes ulike metoder og tiltak til familier og barn for å forhindre eller begrense utviklingen av atferdsvansker.
"Barn og unge" brukes om alle under 18 år. Dette gjelder også unge inntil 23 år som mottar ettervern fra barnevernet og elever i videregående opplæring ut det skoleåret de fyller 24 år.
"Utsatte barn og unge" er barn og unge med risiko for å utvikle problemer som kan lede til mangelfull grunnopplæring, med påfølgende utfordringer knyttet til utdanning, arbeid og helse, og som står i fare for fremtidig marginalisering (Strategi 0-24 samarbeid, 2018). Flere ulike faktorer kan føre til at man ser på barn og unge som utsatte. For eksempel vold, seksuelle overgrep, mobbing, helseproblemer, fagrelaterte utfordringer, utfordringer i sosiale situasjoner og lignende.
"Foreldre og foresatte" brukes om mor, far, eller andre som har daglig omsorg/foreldreansvar for barnet eller ungdommen.
"Bekymring" brukes om en skjønnsmessig vurdering basert på kjente beskyttelses- og risikofaktorer og tegn som gir grunnlag for bekymring. Begrepet defineres annerledes under barnevernloven, hvor det vises til kriterier for meldeplikten til barnevernet ved bekymring.
"Risikofaktorer" er forhold som øker risikoen for at barn og unges utvikling hindres eller hemmes, og kan være knyttet til barnet selv, til foreldre og/eller miljøet for øvrig. Tilsvarende brukes "beskyttelsesfaktorer" om forhold som demper risikoen for å utvikle problemer når risikofaktorer er til stede, som for eksempel positive familiemessige forhold (Helsedirektoratet, 2018).
"Tiltak" kan være:
Råd og veiledning fra barnevernstjenesten: Barnevernet kan gi råd og veiledning til barn og foreldre. Dette kan komme i stedet for, eller i tillegg til andre hjelpetiltak. Råd og veiledning behøver ikke nødvendigvis å bli utført av barnevernet, dette kan også ivaretas av andre faginstanser.
Besøkshjem og støttekontakt: Dette er tiltak som gjerne benyttes i familier med lite nettverk, eller der barna trenger flere opplevelser og andre rollemodeller.
Tilsyn i hjemmet: Dette innebærer at en person kommer på anmeldte og/eller uanmeldte hjemmebesøk.
Veiledning til foreldre i grupper (ICDP): Målet med ICDP er å forebygge psykososiale problemer blant barn og unge gjennom å støtte og styrke foreldre og andre omsorgsgivere i deres omsorgsrolle, og å fange opp de foreldrene som har større utfordringer enn andre.
Barnehage og skolefritidsordning (SFO): Det er ulike grunner til at barnehage og SFO benyttes som hjelpetiltak. Blant annet kan det være hjelp til å bedre barnets samspill med voksne og jevnaldrende og å innarbeide struktur i hverdagen.
Tiltak for barn og unge med atferdsvansker: Det finnes ulike metoder og tiltak til familier og barn for å forhindre eller begrense utviklingen av atferdsvansker.