Trinn 1
Definer bekymringen for et barn/ungdomNår du er bekymret for et barn, må du prøve å sette ord på uroen du kjenner – før du tar saken videre. Dette er ikke alltid like lett.
Signalene som har gjort deg bekymret kan være både vage, diffuse og vanskelige å tyde. I menyen til høyre finner du flere verktøy som kan være til hjelp når du skal konkretisere din uro/bekymring. Bruk kartleggingsmodell sammen med for eksempel "Risiko og beskyttelsesfaktorer". Tror du allerede nå at bekymringen din kan være knyttet til elevens/barnets fysiske og psykiske skole- eller barnehagemiljø skal undersøkelsen iverksettes straks. Bruk handlingsplanen som er utarbeidet for din skole eller barnehage. Tror du allerede nå at bekymringen din kan være knyttet til elevens fysiske og psykiske skolemiljø (§9a-sak), husk fristen på en uke for innkalling av foresatte til samtale. Barnehagene skal følge Barnehagelovens §42 Plikt til å sikre at barnehagebarna har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø. Handlingsveilederen er nyttig å følge ved alle bekymringer/uro knyttet til et barn eller en ungdom. Dersom du har mulighet til å kartlegge sammen med barnet/ungdommen benytt for å få en oversikt. NB: Er du bekymret for om barnet/ungdommen kan være utsatt for vold eller overgrep SKAL du ta kontakt med politi eller barnevernet uten å informere foresatte først. Sjekk beredskapsplanen for din virksomhet. Du kan nå melde bekymring til barnevernet digitalt her: https://bekymringsmelding.fiks.ks.no/ |
Trinn 2
Del bekymringen med en kollega eller lederen din
Del bekymringen med en kollega eller lederen din. Del bekymringen din med en kollega eller din leder så snart som mulig. Drøft eventuelt saken anonymt med barneverntjenesten. Husk at det er du som eier uroen, selv om andre kanskje ikke er enige med deg. Bruk gjerne utfylt observasjonsskjema som utgangspunkt for å legge frem bekymringen på en oversiktlig måte for din leder. Dersom saken skal tas videre, avgjør hvem som tar kontakt med foresatte. Husk å følge interne rutiner, samt regler knyttet til taushetsplikten. Er du usikker på hvilke interne rutiner som gjelder på din arbeidsplass, ta kontakt med nærmeste leder. |
Trinn 3
Del bekymringen med foresatte / barnet / ungdommenInviter til en samtale med foresatte/barnet/ungdommen snarest mulig etter at bekymringen har oppstått. Til møtet, benytt veiledningen du finner i «den nødvendige samtalen».
Samtalen skal dokumenteres i tjenestens fagsystem/arkiv. NB! Barnet/ungdommen har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og hens meninger skal vektlegges. |
Trinn 4
Avklaring- grunn til videre oppfølging?I den nødvendige samtalen blir det drøftet med foresatte/barnet/ungdommen om det er grunn til videre oppfølging.
Det er tre mulige utfall av samtalen: 1.Dersom det ikke er nødvendig å sette inn tiltak avsluttes saken. Takk de involverte for godt samarbeid. Minn foresatte/barnet/ungdommen om at de er velkomne til å be om hjelp dersom det skulle oppstå nye utfordringer på et senere tidspunkt. 2.Dersom det er behov for å sette i gang tiltak, gå videre til nivå 1 i veilederen. 3. Avklar om andre tjenester allerede er involvert, eller om det er behov for hjelp fra andre tjenester - nivå 2 i veilederen. Avgjør hvem som er ansvarlig for videre arbeid (aktuell tjeneste). Husk å hente inn samtykke fra foresatte/ungdommen til å involvere andre tjenester. Du kan også rådføre deg med andre tjenester om du er usikker på hvordan du skal gå fram. Hvis jobben din er å følge opp voksne som strever, og du har igangsatt et samarbeid med dem omkring barna deres, skal du her kontakte barnehagen, skolen, helsestasjonen, barneverntjenesten evt. andre hvis de foresatte samtykker. Dokumentér det du gjør i tjenestens fagsystem/arkiv. |