Trinn 1
Samarbeidsmøte – oppstartGjennomfør samarbeidsmøte for foresatte/barnet/ungdommen og ansatte fra tjenester som skal bidra med tiltak på nivå 2. Presenter saken.
Samarbeidsmøte: To tjenester koordinerer innsatsen slik at alle arbeider etter felles målsetninger og er kjent med hverandres innsats. For mer informasjon, se Pnasjonal veileder Avgjør hvem som skal være aktuell tjeneste. For mer informasjon, se nasjonal veileder. Husk at du har samtidighetsansvar. Samtidighetsansvar betyr at du er ansvarlig for å følge opp barnet/ungdommen, også etter at andre instanser har kommet med i samarbeidet. Sikre dokumentasjon av arbeidet ved allerede etablerte rutiner dere har på avdelingen/tjenesten deres. Når det er bekymring for omsorgssituasjonen, eller der man ikke lykkes å få samarbeid med foresatte, vurderes grunnlag for melding til barneverntjenesten. Du kan ringe Bodø barneverntjeneste på telefon 755 55 540 for å drøfte saken anonymt med dem eller sende digital bekymringsmelding til barneverntjenesten. Når du som offentlig ansatt melder en bekymring, skal du som hovedregel opplyse om og gjennomgå meldingen med foreldrene/ungdommen. Unntaket er ved mistanke om vold/overgrep. |
Trinn 2
Samarbeidsmøte – planlegg tiltakNår saken er presentert, er neste punkt på dagsorden å planlegge aktuelle tiltak. Sjekk at dere har felles forståelse av barnets/ungdommens/ foresattes behov- for å sikre felles utgangspunkt, felles mål og felles forståelse av ressurser og behov. Skriv tiltakene som skal gjennomføres inn i møtereferatet – få med hvem som har ansvar for hvert enkelt tiltak.
Få med barnets/ungdommens motivasjon og mening om aktuelle tiltak. Barnet/ungdommen har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og hens meninger skal vektlegges. Til slutt i samarbeidsmøtet avtaler dere tidspunkt for evalueringsmøte. Sikre dokumentasjon av tiltakene ved allerede etablerte rutiner dere har i deres tjenestes fagsystem/arkiv. |
Trinn 3
Iverksett tiltakGjennomfør avtalte tiltak. Gi støtte underveis.
Forbered evalueringsmøtet. Husk at barnet/ungdommen har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og at hens meninger skal vektlegges. Om barnet/ungdommen ikke deltar i møtet, avklar hvem som har ansvar for å snakke med barnet/ungdommen i forkant av evalueringen, for å få barnet eller den unges egen opplevelse av endring. Sikre dokumentasjon av tiltakene ved allerede etablerte rutiner dere har på avdelingen/tjenesten deres. |
Trinn 4
Evalueringsmøte - drøftingsdelGjennomfør evalueringsmøte med alle involverte parter. Drøft i hvilken grad tiltakene har ført til at barnets/ungdommens situasjon har endret seg.
Få med barnets/ungdommens opplevelse av endring. Barnet eller den unge har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og meningene skal vektlegges. |
Trinn 5
Evalueringsmøte – beslutning om vegen viderePå bakgrunn av evalueringen dere har gjort, fatt en beslutning om veien videre.
Det er tre mulige utfall av evalueringen: 1. Tiltakene har hatt ønsket effekt, det er ikke lenger grunn til å bekymre seg. – Avslutt. Takk de involverte for godt samarbeid. Minn foresatte/barnet/ungdommen om at de er velkomne til å be om hjelp dersom det skulle oppstå nye utfordringer på et senere tidspunkt. 2. Tiltakene har effekt, men dere er fremdeles ikke i mål og arbeidet fortsetter. Eller Dere ser at tiltakene ikke har gitt ønsket effekt, men vurderer at det kan iverksettes andre tiltak innen egen tjeneste. – Gå tilbake til Nivå 2-trinn 2 3. Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt. Dere ser behov for hjelp fra andre tjenester og drøfter videre innsats. – Bestem aktuelle samarbeidspartnere og inviter disse til møte på Nivå 3 snarest mulig. Hvis dere ikke vet hvilken virksomhet som best kan hjelpe, inviterer aktuell tjeneste flere aktuelle virksomheter til et tverrfaglig drøftingsmøte eller vurder å melde saken til drøfting i tverrfaglig rådgivende team. Om saken blir løftet videre opp på Nivå 3, er det viktig å få skriftlig samtykke fra foresatte/ungdommen (over 16 år) til å involvere eksterne samarbeidspartnere. NB! Barnet/ungdommen har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og barnets eller den unges meninger skal vektlegges. Når det er bekymring for omsorgssituasjonen, eller der man ikke lykkes å få samarbeid med foresatte, vurderes grunnlag for melding til barneverntjenesten. Du kan ringe Bodø barneverntjeneste på telefon 755 55 540 for å drøfte saken anonymt med dem eller sende digital bekymringsmelding til barneverntjenesten. Når du som offentlig ansatt melder en bekymring, skal du som hovedregel opplyse om og gjennomgå meldingen med foreldrene/ungdommen. Unntaket er ved mistanke om vold/overgrep. Sikre dokumentasjon av arbeidet ved allerede etablerte rutiner dere har på avdelingen/tjenesten deres. |