Hvordan går du som ansatt fram med bekymringen din
Hvordan kan du bli en voksen barn og unge får enda større tillit til? En voksen som har mot til å være nysgjerrig, åpen og nærme seg barn uansett hvor vanskelig de har det. Som ansatt må man være kompetent, og vi kan forstå kompetanse ut fra tre elementer: kunnskap, verdier og menneskelige ferdigheter. Fagkompetanse er det vi gjør i arbeidet vårt. Når vi skal finne ut «hvem jeg er i møte med barn og unge jeg er bekymret for», kan en måte være å reflektere over ens verdier og menneskelige ferdigheter. Hvordan kan jeg bruke disse for at min fagkompetanse og kunnskap skal være nyttig i møte med sårbare barn og unge? |
Som ansatt i kommunen er du pålagt å handle dersom du opplever en bekymring knyttet til et barn eller ungdom. Det kan være livssituasjon, familieliv, helse, trivsel på skolen og lignende som kan ha innvirkning på barnet eller den unge. Ansatte som er i kontakt med foreldre eller foresatte som sliter, har også et ansvar for å bidra til at barna får hjelp og bistand.
Bruk handlingsveilederen som forteller deg hva du skal gjøre, hvem du kan rådføre deg med og hvordan du skal gå frem. Du må huske på aldri å gå alene med en bekymring eller en undring om et barn eller en ungdom. Drøft den med noen. Nyttig lesning: Snakke med barn Redd Barna Foreldrehverdag Handlekraft Barnerettighetsvurdering Kreftforeningen, barn som pårørende |
Relevante tjenester knyttet til barn og unge i kommunen
Oppvekstsenteret
Helsesykepleier
Legekontoret
Barneverntjenesten
PPT