Trinn 1
Samarbeidsmøte - første møte med aktuelle tjenesterAktuell tjeneste og foresatte/barnet/ungdommen presenterer problemstillingen for ny(e) tjeneste(r).
Avgjør hvem som skal holde fast i saken i det videre arbeidet. Når tre eller flere tjenester er involvert i et samarbeid krever det god koordinering. Vurder om barnet/ungdommen har rett på individuell plan (IP), Sikre dokumentasjon av arbeidet ved allerede etablerte rutiner dere har på avdelingen/tjenesten deres. |
Trinn 2
Planlegg tiltakAktuell tjeneste legger fram plan for utredning/undersøkelse/tiltak i samarbeid med foresatte/barn/ungdom og andre aktuelle tjenester.
Få med barnets/ungdommens motivasjon og mening om aktuelle tiltak. Barnet/ungdommen har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og hens mening skal vektlegges. Avtal tid og inviter til nytt møte. |
Trinn 3
Iverksett koordinerte tiltakAvtalte utredninger/undersøkelser/tiltak blir iverksatte og gjennomførte på aktuelle arenaer. Aktuell tjeneste skriver referat og dokumenterer det som gjøres i tjenestens fagsystem/arkiv og sender dokument til foresatte og samarbeidende tjenester.
Aktuell tjeneste snakker med foresatte/barn/ungdom underveis om hvordan det går. Alle har ansvar for å orientere aktuell tjeneste dersom hindringer/endringer oppstår. Forbered evalueringsmøtet. Husk at barnet/ungdommen har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og hens meninger skal vektlegges. Sikre dokumentasjon av tiltakene ved allerede etablerte rutiner dere har på avdelingen/tjenesten deres. |
Trinn 4
Evalueringsmøte - drøftingsdelEvaluer om barnets/ungdommens situasjon har endret seg som følge av de koordinerte tiltakene. Gjør dette sammen med foresatte, barn/ungdom og tjenester som har gjennomført tiltakene. Prøv å begrense antall møtedeltakere.
Få med barnets/ungdommens opplevelse av endring. Hen har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og meningene skal vektlegges. |
Trinn 5
Evalueringsmøte – beslutning om videre koordinert innsatsGjennomfør evalueringsmøte i nettverket.
Det finnes tre mulige utfall: 1. Tiltakene har hatt ønsket effekt, det er ikke lenger grunn til å bekymre seg. – Avslutt saken. Takk de involverte for godt samarbeid. Minn foresatte/barnet/ungdommen om at de er velkomne til å be om hjelp dersom det skulle oppstå nye utfordringer på et senere tidspunkt. 2. Tiltakene har effekt, men dere er fremdeles ikke i mål og arbeidet fortsetter. 3. Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt – iverksett tiltak på nivå 1, nivå 2 eller nivå 3. Hvis barnet/ungdommen er i en situasjon hvor det har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, har hen rett til å få utarbeidet individuell plan (IP). For mer informasjon om IP og søknadsskjema NB! Barnet/ungdommen har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og hens meninger skal vektlegges. Sikre dokumentasjon av arbeidet ved allerede etablerte rutiner dere har på avdelingen/tjenesten deres. Når det er bekymring for omsorgssituasjonen, eller der man ikke lykkes å få samarbeid med foresatte, vurderes grunnlag for melding til barneverntjenesten. Du kan ringe barnevernstjenesten på tlf. 755 55 540 for å drøfte saken anonymt med dem eller sende digital bekymringsmelding til barneverntjenesten Når du som offentlig ansatt melder en bekymring, skal du som hovedregel opplyse om og gjennomgå meldingen med foreldrene/ungdommen. Unntaket er ved mistanke om vold/overgrep. |