Evaluering er en systematisk analyse og vurdering av en planlagt, pågående eller avsluttet aktivitet, eller virksomhet. Evalueringer kan gjennomføres før et tiltak iverksettes, underveis i gjennomføringen, eller etter at tiltaket er avsluttet. Evaluering er viktig for læring, forbedring og utvikling.
Rutiner
Rutiner for systematisk evaluering av kommunens tjenester står sentralt i BTI-arbeidet. Det er viktig å evaluere tjenestene kommunen vår for å sikre forsvarlige tjenester til barn og unge og å tilby rett hjelp til rett tid. I Røst kommune kan evalueringer på tjenestenivå være:
Tilbakemelding fra brukere
Røst kommunes klage-/forbedringsordning skal bidra til at utvikling av kommunens tjenester skjer i samspill med brukerne og innbyggerne. Gjennom ordningen sikres en systematisk registrering og oppfølging av tilbakemeldinger fra innbyggerne. Forventninger til, og erfaringer med kommunens service og tjenester, blir synliggjort. Kommunikasjonen mellom innbygger og den kommunalt ansatte bidrar også til å skape tilgjengelighet og nærhet, og dette er en forutsetning når målet er samspill og tillit som virkemiddel for å utvikle og forbedre tjenestene.
Evaluering
I Røst kommune skjer evaluering av tjenester og oppgaver på ulike måter. I mange typer evalueringer er innbyggerne direkte involvert, mens andre evalueringer skjer internt blant ansatte og i samspill mellom ansatte og ledere. De folkevalgte har en viktig rolle I form av sin ombuds- og styringsrolle. Ombudsrollen handler om den folkevalgte som bindeledd mellom kommunale tjenester og innbyggerne, og ulike måter denne kontakten kan ivaretas på. Styringsrollen handler om de folkevalgtes lederskap, styring og kontroll når det gjelder kommunens oppgaveløsning. Godt evalueringsarbeid er viktig for å sikre best mulig tjenestetilbud, utvikling og oppgaveløsning for innbyggerne I kommunen, men også for å sikre at kommunalt ansatte har gode arbeidsforhold og rammer for å løse sine oppgaver.
Systemer og arenaer for evaluering
Innad i organisasjonen:
Mellom organisasjonen og innbyggerne:
Politisk
Rutiner
Rutiner for systematisk evaluering av kommunens tjenester står sentralt i BTI-arbeidet. Det er viktig å evaluere tjenestene kommunen vår for å sikre forsvarlige tjenester til barn og unge og å tilby rett hjelp til rett tid. I Røst kommune kan evalueringer på tjenestenivå være:
- Kommunens felles kvalitets- og avvikssystem
- Elevundersøkelser og foreldreundersøkelser for skole og barnehage som etter retningslinjer fra Utdanningsdirektoratet
- Gjennom den enkelte tjenestes kompetanseplaner
- Tilbakemelding fra brukere
- Gjennom budsjettarbeid og arbeid med årsrapport
Tilbakemelding fra brukere
Røst kommunes klage-/forbedringsordning skal bidra til at utvikling av kommunens tjenester skjer i samspill med brukerne og innbyggerne. Gjennom ordningen sikres en systematisk registrering og oppfølging av tilbakemeldinger fra innbyggerne. Forventninger til, og erfaringer med kommunens service og tjenester, blir synliggjort. Kommunikasjonen mellom innbygger og den kommunalt ansatte bidrar også til å skape tilgjengelighet og nærhet, og dette er en forutsetning når målet er samspill og tillit som virkemiddel for å utvikle og forbedre tjenestene.
Evaluering
I Røst kommune skjer evaluering av tjenester og oppgaver på ulike måter. I mange typer evalueringer er innbyggerne direkte involvert, mens andre evalueringer skjer internt blant ansatte og i samspill mellom ansatte og ledere. De folkevalgte har en viktig rolle I form av sin ombuds- og styringsrolle. Ombudsrollen handler om den folkevalgte som bindeledd mellom kommunale tjenester og innbyggerne, og ulike måter denne kontakten kan ivaretas på. Styringsrollen handler om de folkevalgtes lederskap, styring og kontroll når det gjelder kommunens oppgaveløsning. Godt evalueringsarbeid er viktig for å sikre best mulig tjenestetilbud, utvikling og oppgaveløsning for innbyggerne I kommunen, men også for å sikre at kommunalt ansatte har gode arbeidsforhold og rammer for å løse sine oppgaver.
Systemer og arenaer for evaluering
Innad i organisasjonen:
- System for kvalitet, avvik og styring
- Kompetanseplaner
- Vernerunder
- Personalmøter
- Medarbeidersamtaler
- Kompetanseplaner i enhetene
- Brukerplaner
- Eksternt tilsyn, for eksempel på barnehage og skole fra Statsforvalteren
Mellom organisasjonen og innbyggerne:
- Røstungan i fokus - med en samhandlingsmodell og handlingsveileder som legger opp til evaluering på ulike nivå
- Foreldremøter
- Brukerundersøkelser/innbyggerundersøkelser som f.eks Ungdata og Elevundersøkelsen.
- Evaluering av vedtak, feks. spesialundervisning, helse- og omsorgstjenester, barnevern og lignende
Politisk
- Politiske møter er arena for evaluering av bl.a. prosjekter og tjenesteområder
- Årsmeldinger blir behandlet av kommunestyret. Innhold i årsmeldinger / rapporter evalueres i den forbindelse